دانلود،فروش،مقاله،تحقیق،پایان نامه، پروژه دانشجویی...

مقاله خلوت، قلمروپایی، و فضای شخصی نظریه همجواری


مقاله خلوت، قلمروپایی، و فضای شخصی نظریه همجواری

مقاله خلوت، قلمروپایی، و فضای شخصی نظریه همجواری

دانلود مقاله خلوت، قلمروپایی، و فضای شخصی نظریه همجواری

مقاله خلوت، قلمروپایی، و فضای شخصی نظریه همجواری
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل doc
حجم فایل 1076 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 47

مقاله خلوت، قلمروپایی، و فضای شخصی نظریه همجواری

چکیده بخشهایی از متن:

قطعه ای از مبلمان، یك كار هنری، یك اتاق، یك ساختمان، یا محدوده ای از فضای سبز هر چند كه از نظر انسان سنجی خوب طراحی شده باشد، ممكن است برای استفاده كنندگان «ناراحت» به نظر برسد (Hall 1963) . هدف این فصل كتاب جلب توجه به معیارهای خاص تری چون خلوت، فضای شخصی، و رفتار قلمروپایی است. این عوامل ادراك راحتی و كیفیت محیط را تحت تأثیر قرار می دهند. نیاز به خلوت، فضای شخصی و قلمروپایی در انسان عمومیت دارد و به ارضای نیازهای دیگری چون امنیت ، خودشكوفایی، و عزت نفس ربط دارد.

Hall 1959 , goffman 1963, Lyman and scott 1967, skaburskis sommer 1969, Altman 1975

چگونگی بیان نیازها و نحوه دست یافتن به آنها، در جوامع مختلف متفاوت است.

(Hall 1966 , Aluman and Chemers 1980)

بعضی از ساختمانهایی كه توسط معماران تحسین شده اند نیاز به خلوت و قلمروپایی را به خوبی برآورده نمی سازند. دلیل این مسئله ساده است. در اغلب موارد این رفتارها به طور ناخودآگاه بروز می كنند. بدون شناخت یك رفتار نمی توان آن را در طراحی در نظر گرفت. یكی از وظایف رفتارشناسان جلب توجه طراحان به این گونه رفتارها و چگونگی در نظر گرفتن آنها در طراحی است. یكی از اهداف نظریة طراحی محیط، توصیف و تبیین چگونگی پاسخگویی تركیب كالبدی محیط به این رفتارها و اهمیت طراحی محیطهایی است كه تأمین كننده و حمایت كننده آنها می باشند.

خلوت

مفاهیم خلوت، قلمروپایی و فضای شخصی با هم ارتباط نزدیكی دارند. ایروین آلتمن (1975) مدلی مفهومی را پیشنهاد كرده است كه در آن فضای شخصی و قلمروپایی ساز و كارهای اصلی دست یافتن به خلوت قلمداد شده اند. شكل 14-1 ماهیت پویای خلوت را نشان می دهد. مردم تلاش می كنند در انجام فعالیتها به سطح مناسبی از خلوت دست یابند. در نتیجه دانستن معنا و مفهوم خلوت اهمیت زیادی دارد.

در تعاریف مربوط به خلوت یك ویژگی مشترك وجود دارد. نكتة اصلی این تعاریف، توانایی كنترل افراد یا گروهها بر تعامل دیداری، شنیداری و بویایی با دیگران است. برای مثال، راپاپورت (1977) خلوت را توانایی كنترل تعامل اجتماعی، حق انتخاب و امكان تعامل اجتماعی دلخواه فرد تعریف كرده است. خلوت نباید به گوشه ای از جمع و تمایل به انزوا منجر شود. (Schwartz 1968).

...

رفتار قلمروپایی سازوكاری است برای تنظیم حریم بین خود و دیگران كه با شخصی سازی یا نشانه گذاری یك مكان یا یك شیء و تعلق آن به یك فرد یا یك گروه بیان می شود. این تعاریف بعضی از ویژگیهای اصلی قلمرو مكانی را پیشنهاد می كنند. احساس مالكیت و حق انسان نسبت به یك مكان ، شخصی سازی و نشانه گذاری یك محوطه. حق دفاع در مقابل مزاحمت و تأمین كاركردهایی كه از نیازهای فیزیولوژیك تا نیازهای شناختی و زیباشناختی را شامل می شود.

انسان و حیوان رفتار قلمروپایی را از راههای متفاوتی به نمایش می گذارند (Altman 1975) . در حیوانات این نمایش مبنای زیست شناختی دارد و ابزاری است برای تصاحب یك محدودة مكانی؛ نشانه گذاری حیوانات با ادرار یا دیگر ابزارهای فیزیولوژیك انجام می شود و دفاع آنها با جنگیدن (به صورت نمادین) به نمایش در می‌آید.

در انسان، رفتار قلمروپایی حتی اگر مبنای زیست شناختی داشته باشد باز هم تابع هنجارها و معیارهای فرهنگی است (Dubos 1965 , Ardrey 1966) . قلمروهای انسانی از جهت اندازه و مكان تفاوتهای زیادی دارند؛ نه تنها مفهومی مكانی بلكه محصول ساخته ها و انگاره های انسان هستند و با دامنة وسیعی از موانع فیزیكی و نشانه های نمادین علامتگذاری می شوند. انسان قلمروهای مكانی بیشتری دارد و از راههای مختلفی از آنها محافظت می كند.

عملكرد قلمروهای مكانی

تأمین خلوت و كنترل قلمرو مكانی در طراحی محیط اهمیت ویژه ای دارد، زیرا بعضی از نیازهای اساسی انسان از قبیل هویت، انگیزش و امنیت از این طریق قابل ارضا هستند. حسن الشركاوی (1979) نیاز چهارمی را تحت عنوان چارچوب داوری به این نیازها افزوده است. اگر چه در ادبیات معماری راجع به این موارد بحث شده است، ولی عملكرد قلمروپایی خارج از محدوده مفهوم عملكردگرایی در معماری جدید است.

دانلود مقاله خلوت، قلمروپایی، و فضای شخصی نظریه همجواری


[ بازدید : 426 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ پنجشنبه 15 مهر 1395 ] [ 6:20 ] [ لیلا ]

[ ]

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]